Forum STOWARZYSZENIE "GENIUS LOCI" Strona Główna
 FAQ   Szukaj   Użytkownicy   Grupy    Galerie   Rejestracja   Profil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości   Zaloguj 

Pociągiem z Kochłowic do Gliwic?

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum STOWARZYSZENIE "GENIUS LOCI" Strona Główna -> GENIUS LOCI > Projekty stowarzyszenia / Ocalić od zapomnienia
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  

Czy warto sfinansować reaktywację połączenia kolejowego Kochłowic z Gliwicami?
Tak, warto
88%
 88%  [ 8 ]
Nie, zbyt wiele przemawia "przeciw"
11%
 11%  [ 1 ]
Nie mam zdania
0%
 0%  [ 0 ]
Wszystkich Głosów : 9

Autor Wiadomość
przemek
Administrator



Dołączył: 05 Lip 2007
Posty: 536
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bykowina

PostWysłany: Czw 18:04, 31 Sty 2008    Temat postu: Pociągiem z Kochłowic do Gliwic?

Urząd Marszałkowski i PKP reaktywują połączenie pasażerskie Bytom-Gliwice po 7 latach! Świetna sprawa. Czas przejazdu jest znacznie krótszy niż autobusami.
W tym momencie warto zapytać: Kiedy wróci ruch pasażerski na trasie Gliwice-Kochłowice-Ligota? Infrastruktura jest! Potrzeba istnieje tym bardziej! Dziś dojazd z okolic Kochłowic do Gliwic trwa ponad godzinę (linią bezpośrednia 669). Przejazd z przesiadkami przez Chebzie to czas ponad półtorej godziny...
Kiedy ktoś zajmie się tą sprawą?

Zachęcam do dyskusji i udziału w ankiecie!



Pociągi wracają na trasę Bytom - Gliwice
"Gazeta Wyborcza", 31 stycznia 2008

Po siedmiu latach przerwy na trasie z Bytomia do Gliwic znów będą jeździły pociągi pasażerskie. Od czwartku zaczną kursować co pół godziny, a bilet w jedną stronę ma kosztować zaledwie 3 zł.

Na trasie między Bytomiem a Gliwicami pociągi będą się zatrzymywały na razie tylko na stacji w Bytomiu-Bobrku
Ostatni pociąg pasażerski przejechał z Bytomia do Gliwic jesienią 2001 roku. Potem kolej uznała, że utrzymanie ruchu na tej linii jest nieopłacalne i zlikwidowała wszystkie kursy. Nie pomogły protesty pasażerów, przede wszystkim studentów, którzy musieli się przesiąść do autobusów. Od czwartku się to zmieni. Punktualnie o godz. 5 rano, po siedmiu latach przerwy, na trasę wyruszy pierwszy pociąg pasażerski z Bytomia do Gliwic. Na trasie codziennie będą kursować 42 składy, średnio co pół godziny. - Początki mogą być trudne, ale liczymy, że z dnia na dzień pasażerów będzie przybywać - mówi Barbara Szczerek ze Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych PKP.

Trasę między Bytomiem a Gliwicami pociąg ma pokonywać w 20 minut. Będzie tylko jeden przystanek - w Bytomiu Bobrku. Kolej zdecydowała się wprowadzić do końca tego roku promocyjne ceny biletów. Podróż w jedną stronę będzie kosztować 3 zł. Uczniowie i studenci będą mieli 37-proc. zniżki i za bilet zapłacą jedynie 1,89 zł. Dostępne będą też bilety miesięczne: zwykłe po 73 zł (w obie strony), ulgowe po 37 zł (w obie strony).

Reaktywacja nieczynnej od lat linii to eksperyment, na który zdecydował się urząd marszałkowski w Katowicach. Nie ma pewności, że pasażerowie przekonają się do tej trasy, więc umowę podpisano zaledwie na rok, ale z możliwością przedłużenia. Żeby PKP nie ponosiło strat, w każdym pociągu musi być około 20-30 pasażerów. To sporo, więc kolej przygotowała specjalną akcję promocyjną. Na dworcach mają pojawić się banery informujące o ożywieniu linii, a pasażerom będą rozdawane ulotki z rozkładem jazdy.

Nowa linia będzie prawdziwą konkurencją dla autobusów KZK GOP. Na trasie z Bytomia do Gliwic jeżdżą dziś bezpośrednio autobusy linii 280 i 850. Podróż nimi trwa jednak 50 minut, a bilety są droższe, bo kosztują 3,5 zł.

Słabością nowego połączenia jest tylko jeden przystanek między Bytomiem, a Gliwicami. Okazało się bowiem, że przez ostatnie siedem lat pozostałe stacje na tej trasie, m.in. w Zabrzu Biskupicach, zostały kompletnie zdewastowane i nie nadają się dziś do eksploatacji. - Będziemy namawiać miasta, by sfinansowały budowę przynajmniej kilku nowych przystanków - mówi Szczerek.

Nie wiadomo też, czy uda się wykorzystać potencjał centrów handlowych, które wybudowano przy tej trasie. Był to jeden z argumentów za reaktywowaniem linii, ale na razie klienci hipermarketów nawet gdyby chcieli skorzystać z nowego pociągu, z powodu braku stacji są skazani na autobusy.

Pod koniec minionego roku urząd marszałkowski podpisał z PKP nie roczną, jak dotychczas, ale pięcioletnią umowę na organizację transportu pasażerskiego na Śląsku. W tym czasie samorząd przekaże na dofinansowanie pociągów - w tym tych na trasie Bytom - Gliwice - 510 mln zł, czyli prawie o 20 proc. więcej niż w ostatnich latach.

Źródło: Gazeta Wyborcza Katowice


Ostatnio zmieniony przez przemek dnia Sob 2:39, 02 Lut 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
przemek
Administrator



Dołączył: 05 Lip 2007
Posty: 536
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bykowina

PostWysłany: Sob 2:37, 02 Lut 2008    Temat postu:

Pasażerowie chwalą pociąg z Bytomia do Gliwic
Tomasz Głogowski

"Gazeta Wyborcza", 2 lutego 2008

Kolejarze trochę obawiali się, że przyjdzie im prowadzić pusty pociąg, ale pasażerowie dopisali. Jeśli w następnych miesiącach nie będzie ich mniej niż podczas inauguracyjnego czwartku, linia kolejowa między Bytomiem a Gliwicami się utrzyma.

W pierwszym pociągu, który z bytomskiego dworca odjechał o 5 rano, było 18 pasażerów, w drugim, godzinę później - 16, a w trzecim - powyżej 20. - Nieźle jak na niewielką reklamę i fakt, że trasa "zmartwychwstała" po siedmiu latach nieobecności. Przecież to było wystarczająco długo, aby wiele osób zdążyło o niej zapomnieć - cieszyli się kolejarze.

W czwartek rano nie tylko oni mieli dobry humor. Reaktywację linii chwalili przede wszystkim pasażerowie.

Barbara Albin, emerytka, którą spotkałem na peronie w Bytomiu mówiła, że lepszej niespodzianki nie mogła sobie wymarzyć. W Gliwicach mieszka jej roczny wnuk, którego często odwiedza. Do tej pory jeździła do niego autobusem linii 850, ale od wczoraj nie chce już o tym słyszeć.

- To koszmar. Nie dość, że jest napakowany po brzegi, to po drodze objeżdża wszystkie centra handlowe i na miejscu jest dopiero po 50 min! Pociąg to coś zupełnie innego. Dużo miejsca, a w Gliwicach jest w ciągu 20 min - cieszyła się pani Barbara. Zapewniła, że nie zniechęci jej nawet bilet droższy od autobusowego. Za przejazd pociągiem musi zapłacić trzy złote, bo żeby skorzystać ze zniżki dla emerytów musiałaby wpierw wykupić kartę za 80 zł. Tymczasem bilet autobusowy kosztował ją tylko 1,75 zł. - Wolę jednak trochę dopłacić, ale jechać jak człowiek - powiedziała nam pani Barbara.

Romualda Zielińska, inna pasażerka tego samego pociągu, obiecała, że opowie o nowym połączeniu wszystkim swoim znajomym. - Bo przecież to czy linia przetrwa, zależy tylko od nas. Jeżeli będziemy jeździć, to kolej po raz drugi jej nie zlikwiduje - wyjaśniła.

Reaktywacja nieczynnej przez prawie siedem lat linii to eksperyment, który ma kosztować ok. 7,5 mln zł. Nie ma pewności, że pasażerowie przekonają się do tego pociągu, umowę między PKP Przewozami Regionalnymi a urzędem marszałkowskim podpisano tylko do 13 grudnia.

Z obliczeń fachowców wynika, że PKP nie będzie na tej linii tracić, jeśli z każdego pociągu korzystać będzie około 20-30 osób. Z myślą, żeby to uzyskać, kolej wprowadziła kilka rozwiązań. Po pierwsze: pociągi kursują często, średnio co godzinę, a w godzinach szczytu - co pół. Po drugie: bilety nie są zbyt drogie. Podróż w jedną stronę kosztuje 3 zł, a uczniowie i studenci mają 37 proc. zniżki, więc za bilet płacą jedynie 1,89 zł. I wreszcie, co też ma znaczenie dla wielu osób, pociągi kursować mają przez prawie całą dobę - pierwszy wyjedzie już o piątej, a ostatni po godz. 22.

- Żeby zdobyć pasażerów, pociągi muszą być jak najbardziej dostępne. Nikt nie będzie przecież czekał dwóch lub trzech godzin, żeby wrócić do domu z uczelni lub zakupów - wyjaśniał powody takiego rozwiązania Krzysztof Radomski, zastępca dyrektora śląskiego zakładu PKP Przewozów Regionalnych.

Głównym mankamentem tej linii, ale nie dla wszystkich ważnym, jest brak przystanków. Między Gliwicami a Bytomiem pociąg będzie zatrzymywać się tylko w bytomskim Bobrku. Kolej chce namówić władze miast i centra handlowe, m.in. M1 w Zabrzu, by sfinansowały budowę przystanków. Jeden kosztuje ok. 2 mln zł.

Z pojawienia się kolejowego konkurenta nie martwi się Roman Urbańczyk, przewodniczący KZK GOP. Przypomina, że wiele osób, aby korzystać z pociągu, muszą wpierw dostać się na dworzec. - A tu alternatywy nie ma, pozostają nasze autobusy - mówi Urbańczyk.

Od 1 września pociągi mają wrócić również na inną, nieczynną od wielu lat, trasę: Tychy Miasto -Katowice. Kolej zapowiada, że każdego dnia kursować będą na niej 92 pociągi.

Pod koniec zeszłego roku urząd marszałkowski podpisał z PKP nie roczną jak dotychczas, ale pięcioletnią umowę na organizację transportu pasażerskiego na Śląsku. W tym czasie samorząd przekaże na dofinansowanie pociągów - w tym tych na trasie Bytom - Gliwice - 510 mln zł, czyli prawie o 20 proc. więcej niż w poprzednich latach.

Źródło: Gazeta Wyborcza Katowice
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Till




Dołączył: 02 Lut 2008
Posty: 2
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bykowina

PostWysłany: Sob 16:38, 02 Lut 2008    Temat postu:

Jestem jak najbardziej za, zapotrzebowanie jest bo jeszcze w latach 96 czy 97 jeździło tam sporo składów i to liczących sobie po kilkanaście wagonów które były w większości pozapełniane, więc z pewnością koszty uruchomienia tego połączenia zwróciłyby się i to niejednokrotnie. Poza tym podróż pociągiem jest dla mnie dużo bardziej komfortowa i ciekawa niż autobusem.

Tak dla przypomnienia jak to kiedyś z Kochłowic jeździły składy osobowe daje dwa filmiki które znalazłem podczas kopiowania nagrań z kaset na DVD
(info dla tych co chcą je obejrzeć : wystarczy w wyszukiwarce na stronie youtube wpisać eu07 kochłowice) Bezpośrednich linków nie mogę niestety wysłać z powodu blokady antyspamerskiej.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
przemek
Administrator



Dołączył: 05 Lip 2007
Posty: 536
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bykowina

PostWysłany: Sob 23:23, 02 Lut 2008    Temat postu:

Znalazłem jeden z nich! Daje pewne wyobrażenie o samych składach... Ciekawy jest klimat filmu. Zachęcam do obejrzenia.

Oto bezpośredni link do filmu:

[link widoczny dla zalogowanych]
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Jarzombek




Dołączył: 08 Sie 2007
Posty: 131
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: ul. Niwna

PostWysłany: Nie 14:35, 03 Lut 2008    Temat postu:

O ile się orientuję jest to filmik z okresu kiedy linią Katowic-Kochlowice-Makoszowy jeździły tymczasowo pociągi dalekobieżne (zamiast odcinka przez Chebzie i Zabrze) - rok czy dwa lata temu.

A co do wznowienia ruchu osobowego na linii przez Kochlowice-Blieszowice-Makoszowy-Sośnicę to jestem obiema rękoma za!!! Tym bardziej, że sieć połączeń torowych jest naprawdę korzystna - z Kochlowic można przez Załęże dojechać do centrum Katowic - a zatem można by uruchomić alternatywną linię Katowice-Gliwice. Bardzo ułatwiłoby to choćby dojazd do Gliwic na studia czy do roboty wielu osobom. Z punktu widzenia rozwoju konurbacji górnośląskiej i jest to naprawdę korzystne rozwiązanie.

Inna sprawa, że to trudna sprawa - do wznowienia linii potrzeba dużo dobrej woli, mądrości i zaparcia ze strony władz miast i województwa. Po to by myśleć z punktu widzenia całej metropolii i w perspektywie dłuższej niż jedna kadencja. Zwłaszcza by przebić się przez marazm PKP, który bezmyślnie tę linię zamknął.
Prócz mądrości i dobrej woli potrzeba jeszcze - nie da się ukryć - nakładów na inwestycje. Po pierwsze na torowisko, które nie jest w najlepszym stanie, po drugie na szynobusy, po trzecie na wiaty, perony, kasy itp.

Jestem jednak dobrej myśli i cieszę się, że ten wątek został tu pdjęty.

Pozdrawiam ciepło i kolejowo,
Marcin
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Till




Dołączył: 02 Lut 2008
Posty: 2
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bykowina

PostWysłany: Nie 16:32, 03 Lut 2008    Temat postu:

Cytat:
O ile się orientuję jest to filmik z okresu kiedy linią Katowic-Kochlowice-Makoszowy jeździły tymczasowo pociągi dalekobieżne (zamiast odcinka przez Chebzie i Zabrze) - rok czy dwa lata temu.


Oba filmy pochodzą z 1996 roku, jeden z marca drugi z maja Smile
Co do objazdów pociągów dalekobieżnych to w 2000 czy 2001 roku jeździł tamtędy EC relacji Wrocław - Kijów.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Jarzombek




Dołączył: 08 Sie 2007
Posty: 131
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: ul. Niwna

PostWysłany: Nie 16:49, 03 Lut 2008    Temat postu:

Przepraszam za pomyłkę.

Swoją drogą, naprawdę długi ten Zug:)
Powrót do góry
Zobacz profil autora
przemek
Administrator



Dołączył: 05 Lip 2007
Posty: 536
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bykowina

PostWysłany: Nie 23:55, 03 Lut 2008    Temat postu:

Cytat:
Prócz mądrości i dobrej woli potrzeba jeszcze - nie da się ukryć - nakładów na inwestycje. Po pierwsze na torowisko, które nie jest w najlepszym stanie, po drugie na szynobusy, po trzecie na wiaty, perony, kasy itp.


Torowisko, rzecz podstawowa, bop z bezpieczeństwem nie ma żartów. Do tego dochodzi kwestia możliwej rozwijanej przez składy prędkości.
Szynobusy -oczywiste! Natomiast już kwestia infrastruktury bezpośrednio związanej z podróżnymi: no kasy są raczej zbędne, czego dowodzą przykłady innych województw (przynajmniej częściowo się z tym zetknąłem np. na Warmii). Bilety w szynobusach mogą z powodzeniem sprzedawać konduktorzy. To poważnie ograniczy wydatki na utrzymanie pań w kasach... Perony i wiaty są faktcznie w złym stanie. Często "odświeżenie" może nie wystarczyć. Rolling Eyes
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Artur
Gość






PostWysłany: Wto 23:33, 11 Maj 2010    Temat postu: Jak najbardziej za

Świetny wątek! Mieszkam w kochłowicach prawie juz 27 lat jeździłem już niestety autobusem zamiast pociągu do technikum kolejowego w Gliwicach. Jak sprywatyzują koleje osobowe jak to zrobiono z towarowymi na potęga mam tu na myśli DB powinno coś ruszyć.
Marzyło by mi się w kochłowicach by dworzec był odnowiony perony cała infrastruktura kolejowa i jeżdżące piękne nowe składy ehhh
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum STOWARZYSZENIE "GENIUS LOCI" Strona Główna -> GENIUS LOCI > Projekty stowarzyszenia / Ocalić od zapomnienia Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Theme xand created by spleen & Programosy.
Regulamin